Sentir-se fracassat i insatisfet


El sentiment de fracàs té a veure amb el fet de no assolir els objectius que t'havies marcat. Sempre he considerat que havia fracassat en tot allò que havia emprès perquè aquesta sensació està lligada amb la insatisfacció, un altre sentiment que m'ha acompanyat històricament. El raonament, en forma de sil·logisme, és el següent:

       Fracassar és el contrari de tenir èxit
       L'èxit produeix satisfacció

       Per tant, si no em sent satisfet, he fracassat

Aquest raonament, però, té almenys una de les dues premisses falses, la segona. A més a més, l'èxit no necessàriament produeix satisfacció. Aquesta altra premissa l'he extreta de la meva experiència mateixa. Moltes vegades m'he fet un propòsit i l'he assolit, però m'he sentit insatisfet. Aleshores, la satisfacció no depèn de reeixir en una empresa o no, sinó que té a veure amb altres coses. La pregunta cabdal és: quines? No és bona de respondre, evidentment.

En la darrera sessió amb el meu psicòleg, vàrem parlar precisament d'aquests temes, i precisament va ser aquest tema, que va sorgir espontàniament en una xerrada amb mon pares fa un parell de dies. Jo els explicava que em trobava una mica perdut i frustrat perquè, ara que per fi sóc filòleg, la circumstància em fa més difícil que abans trobar feina. Un dels arguments que varen sortir va ser: la circumstància no només és teva, sinó de tothom. Això és ver, no he d'incórrer en el derrotisme de creure'm que el món m'està posant les coses difícils a posta i només a mi.

Un altre dels arguments que varen sortir va ser: quan no reeixes en una empresa per mor d'una situació i no pas per responsabilitat teva, aleshores no es tracta d'un fracàs. Això també té sentit. Ara bé, arribats en aquest punt em planteig si, en el cas de no reeixir en una empresa per alguna cosa que suposadament vaig fer malament, podria ser que parlar de fracàs en aquest cas tampoc estigués justificat. Al capdavall, hom mobilitza tots els recursos que té perquè per assolir un propòsit. D'altra banda, moltes vegades proves fortuna sense esforçar-t'hi gaire i arribes al teu objectiu.

Tot això complica la qüestió, però al mateix temps em genera una altra idea: el fracàs és relatiu. De què depèn? Per exemple, del nivell d'autoindulgència o de la capacitat d'assumir que les coses es poden fer d'una manera millor. Si no ets autoindulgent i no et prens els "fracassos" com a fets dels quals pots treure'n un aprenentatge valuós, és aleshores, quan et sents fracassat. En canvi, si ets comprensiu amb tu mateix com ho series amb un altre i saps desenvolupar estratègies noves per enfrontar-te amb un repte, llavors la sensació de fracàs desapareix, ja que has extret noves referències d'un fet en principi negatiu, i, per tant, el fracàs et fa sentir satisfet.

Si puc arribar a sentir-me satisfet fins i tot en el supòsit de no arribar a la meta, per què m'hauria de sentir insatisfet si hi arrib? Què puc fer, doncs, davant la sensació d'haver fracassat i el sentiment d'insatisfacció? No sé si puc donar una resposta racional a aquesta pregunta, però ho intentaré. Puc dir que és possible canviar de disposició espiritual. Això també és una estratègia que em proporciona més satisfacció, ja que em demostr que sóc capaç de gestionar les meves emocions, però també serenitat i plaer. També puc dir, per acabar, que el contrari del fracàs no és l'èxit, sinó la serenitat. El sil·logisme quedaria així:

       Fracassar és el contrari d'estar seré
       La serenitat produeix satisfacció
       
       Per tant, si estic seré, em sentiré satisfet


T

Comentaris

Entrades populars